De Dakar 2020 zit er weer op. De meeste Nederlandse trucks hebben de eindstreep gehaald, maar niet ongeschonden en niet altijd zo hoog in het klassement als gehoopt. Kamaz was oppermachtig. Karginov won, Shibalov werd twee en Sotnikov vier. Alleen Viazovich, van het andere fabrieksteam in de rally (MAZ) wist nog enige tegenstand te bieden. Hij won een etappe en besteeg de derde trede van het podium in het algemeen klassement. Martin Macik werd vijfde algemeen met zijn zelf gebouwde Iveco.
Janus van Kasteren is de beste Nederlander op de zesde plek algemeen, samen met navigator Darek Rodewald en navigator Marcel Snijders. Voor het eerst heeft hij nu de finish gehaald. Vooraf had hij op meer gehoopt, maar hij beseft ook dat het lastig opboksen is tegen de huidige top 5 met een truck waar je nog niet veel mee hebt gereden. Janus: “Als je ziet wat er vóór ons zit: drie full-prof Kamaz-teams, een MAZ-fabrieksteam en Martin Macik met tien jaar ervaring. Iedereen verwacht wel dat je als Team De Rooy op het podium komt, maar de zesde plaats was in dit geval het maximaal haalbare. De verschillen zijn ook niet zo groot. Vorig jaar stond de nummer 4, Federico Villagra, op 5 uur en 49 minuten. Wij worden zesde op 4 uur en 26 minuten. Ik ben hartstikke blij met die prestatie. “
Het tweede Nederlandse team (en beste MKR team) vinden we pas op de 13e plek, dat zijn brandweermannen Richard de Groot, Raph van den Elshout en Jan Hulsebosch. Een hele knappe prestatie, het team roept het Nederlandse publiek dan ook op o ze feestelijk te onthalen op Schiphol, waar ze zondag om 16:50 met vlucht BA446 landen. “Als jullie daar bij willen zijn, zijn jullie natuurlijk meer dan welkom. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Vlaggen, vaandels, ballonnen, toeters, ratels of vuvuzela’s (behalve confetti kanonnen) alles en iedereen is welkom!”
Jan en Ben van de Laar staan samen met Simon Stubbs op plek 14, waarmee ze het virtuele podium met Nederlanders vol maken. Hun doel was plek vijftien en derde Nederlander, gehaald dus! Ben van de Laar: ” We moesten in de laatste etappe nog wel pushen om de veertiende plaats te verdedigen. Dat was het doel voor vandaag en dat is gelukt. Het was nog best een mooie etappe ook, in elk geval een uitdagende. We hebben ervan genoten.”
Op plek 15 vinden we de tweede De Rooy truck met Albert Llovera achter het stuur en met Marc Torres en Ferran Marco Alcayna als monteur en navigator. De Andorrees is met zijn rolstoel een opvallende verschijning in het bivak. Hij doet al jaren mee, maar door zich bij De Rooy aan te sluiten heeft Nederland hem nu ook een stuk beter leren kennen. Wat Gerard de Rooy betreft is Llovera er volgend jaar weer bij: “Michiel Becx en Albert Llovera hebben beiden in hun rol van assistentie volledig aan de verwachtingen en afspraken voldaan. Er is dus geen sprake van veranderen, maar van verbeteren en doorontwikkelen.”
Michiel Becx deed dit jaar voor het eerst met de truck mee, hij was, zoals gezegd, snelle service in de enige Trakker wedstrijdwagen bij De Rooy. Becx: ” De dag na de finish is zo’n typisch moment om de film van de afgelopen 2½ week nog eens even terug te spoelen. Wat is er veel gebeurd, wat hebben we weer veel meegemaakt en wat zijn we trots op ons team. Je komt ook al snel tot de conclusie dat je een jongensdroom hebt verwezenlijkt! Het hele Dakar avontuur is vanaf dag één voorbijgevlogen en nu we op de terugweg naar huis zijn, beseffen we pas echt wat een fantastische beleving het was. “
Ook op plek zeventien vinden we een Nederlands team, William de Groot, Edwin van de Lagenberg en Lambert Gloudemans met hen vers door Eimbert Timmermans gebouwde DAF.
Ed Wigman, Joël Ebbers en Dirk Schatorie worden knap 20e met de truck die de laatste Afrikaanse Dakar nog won, onder de Riwald Fast Assitance vlag. Joël: ” Finished my fifth ✋ Dakar rally 🇸🇦🏁! This year I bring the medal🥇 home to my sweet babygirl 👶 Madelief Bobbi 😍. “
Martin en Mitchell van den Brink vinden we samen met Wouter de Graaff terug op plek 23. Als ik presentator bij RTL of Ziggo was zou ik me zorgen gaan maken op het moment dat Wouter stopt met actief deelnemen, in de Mammoet filmpjes komen verborgen talenten van hem naar boven. Waar we Martin van den Brink in het verleden nog wel eens negatief of boos hoorden praten, lijkt hij dit jaar mentaal een stuk rustiger te zijn en overheerst positiviteit. Martin: ” We hebben redelijk constant gepresteerd. De technische tegenslag in de achtste etappe gooide roet in het eten wat betreft het klassement. We zijn echter stug doorgegaan met als doel die medaille op te mogen halen. Natuurlijk ben ik trots als vader. Het is heel erg leuk voor Mitchel om in zijn tweede Dakar Rally de finish te halen. Wouter en ik hebben al een medaille. De eerste is altijd de mooiste. Daarnaast ben ik superblij voor alle monteurs. Zij hebben fantastisch werk geleverd. Daar zijn wij als rijders hen erg dankbaar voor. “
Gert Huzink, Rob Buursen en Martin Roesink konden als enige Nederlanders met hun hybride Renault de Kamazzen aan het eind van de rally nog redelijk bijhouden. Pech in het begin heeft een goede klassering helaas voorkomen, maar dit concept belooft veel voor de toekomst. Rob Buursen over de laatste etappe: ” Het ging vandaag toch nét niet helemaal zoals we hadden bedacht. We konden de proef goed beginnen en al snel de eerste truck inhalen. Toen we derde lagen kregen we helaas last van wat technische hick-ups van onze truck. Om het zekere voor het onzekere te nemen hebben we gewacht op Pascal, welke ons gesleept heeft richting finish.”
Dan zijn er nog de mensen die niet (in het klassement) gefinisht zijn. Helaas hoort Pascal de Baar daar ook bij. Hij reed vrij constant rond de tiende plek in dit hele sterke veld, maar één rotdag heeft de Renault K met daarin ook monteur Jan van der Vaet en monteur Stefan Slootjes de das om gedaan, waarop ze met een oranje nummer buiten de competitie om verder reden. We willen Pascal vanaf deze plek wel van harte bedanken voor zijn updates gedurende deze Dakar. Wie hem zelf wil horen praten over zijn avonturen kunnen we aanraden om op 31 januari naar ‘De Kar’ te gaan, waar Pascal op de praatstoel mag gaan zitten. Wij zijn er in ieder geval bij!
Gerrit Zuurmond, Jasper Riezebos en Klaas Kwakkel zijn in etappe 3 uitgevallen met de enige Nederlandse MAN in Dakar. Met een vaart van zo’n 70 kilometer per uur kwamen ze een rotsblok tegen die er voor zorgde dat het team dik een week eerder dan gepland naar huis kon. En dat met een truck die na een heftige crash in Marokko net weer helemaal nieuw gebouwd was. Gelukkig dit keer geen ernstige lichamelijke verwondingen.
Wie we ook niet mogen vergeten te noemen is Jos Schotanus, die samen met Dave Ingels en Jean Bernard Cassoulet de Boucou-DAF bemande. Naar het klassement kijken doen deze mannen niet, wel naar hoe ze andere kunnen helpen. Waarvoor heel veel hulde! Het team heeft met een oranje startnummer de finish gehaald.
Vick Versteijnen, Andre van der Sande en Teun van Dal hadden van te voren een hele andere Dakar in gedachten. Ze lagen er helaas al vroeg uit, maar zijn verder gereden om Janus van Kasteren back up te kunnen geven en in losse etappes toch te kunnen laten zien waar de mannen toe in staat zijn. Gerard de Rooy hier over: “In het perspectief van eerdere jaren lijken de prestaties van het team inderdaad tegen te vallen. Het perspectief is dit jaar alleen anders, doordat we coureurs hebben met minder ervaring. Dat is hen niet aan te rekenen. Het is niet ons doel het team te veranderen, maar om kwaliteiten en vaardigheden te verbeteren door middel van meer testen en trainen, het verder ontwikkelen van de rallytrucks en waar nodig uitbreiden van kennis en kunde van het hele team. Vick heeft ondanks heel veel pech laten zien uit het juiste Dakar-hout te zijn gesneden door een aantal prima dagresultaten te boeken. ”
Al met al mindere resultaten voor de Nederlanders dan we graag gezien hadden. Maar we hebben alle hoop dat het in 2021 een stuk beter wordt. Gerard de Rooy wil meer gaan trainen met zijn team, Maurik van den Heuvel laat een geweldige nieuwe truck bouwen, Ton van Genugten overweegt terug te keren, Peter Versluis gaat met een nieuwe MAN meedoen, Mitchell van den Brink krijgt een eigen truck (hybride MKR?). 2021 wordt het jaar van de revanche. We houden u het hele jaar door over de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte, houd deze site dus in de gaten!
Tekst Alex Miedema, beeldmateriaal via de teams en Rallymaniacs.