Allereerst is een excuus op haar plaats. Gisteren was er geen dagverslag. Uw rallytrucks-crew was op bezoek bij Eimbert Timmermans (daarover binnenkort meer) en naar sponsor Scalemaster. Gelukkig was de organisatie zo vriendelijk de etappe van vandaag speciaal op ons verzoek in te korten, zodat we twee etappes in één verslag kwijt kunnen.
De Russen van Kamaz domineren de gehele rally en deze etappe is het niet anders. Gisteren was leider in het klassement Karginov de winnaar en vandaag de nummer twee uit het klassement Shibalov. Gister zaten de vier Kamaz rallytrucks bij de top acht en vandaag was het zelfs een 1,2,3 met Karginov als laatste Kamaz op plek vijf!
De route van vandaag bracht een aantal listige steile afdalingen die voor veel deelnemers noodlottige gevolgen had met veel medische assistentie tot gevolg. Veel wind beperkte de inzet van helikopters. Daardoor kon de organisatie niet instaan voor voldoende medische ondersteuning op de rest van het nog te rijden traject. Omdat de veiligheid boven alles gaat, kwam het besluit de etappe te neutraliseren.
In het klassement worden de eerste en tweede plaats bezet door Karginov en Shibalov. Op respectabele afstand wordt het voorlopige podium aangevuld met Maz rijder Viazovich. De zeer constant presterende Ales Loprais staat op plek vier met zijn Praga rallytruck. Sotnikov staat namens Kamaz op vijf, voor Macik met zijn Iveco Powerstar. De eerste Nederlander in het klassement staat op plek zeven. Het is Janus van Kasteren van team De Rooy.
Gert Huzink is beide dagen de beste Nederlander met respectievelijk een vijfde en vierde plek. Hij heeft met de hybride MKR Renault duidelijk de aansluiting bij Kamaz gevonden en laat zien wat we nog van zijn nieuwe concept kunnen verwachten als volgend jaar de betrouwbaarheid beter op orde is. Huzink en teamgenoot De Baar hadden gisteren een weddenschap dat wie als tweede van hen binnen zou komen, de truck van de eerste moest wassen. De Baar moest er met plek twaalf aan geloven en had vandaag nog een reden tot balen: door het skippen van het tweede deel van de etappe missen ze veel duinen. Bij de neutralisatie was hij de tiende truck. Daarna moest het over de weg naar het bivak. Om tweehonderd kilometers lang prachtig duingebied te zien zonder er doorheen te mogen racen is natuurlijk niet makkelijk. Onderstaande foto’s heeft hij dan ook met pijn in zijn hart gemaakt.
Dat team de Rooy niet mee doet voor de podiumplekken is teleurstellend. Afgelopen zaterdag was eigenaar Gerard de Rooy nog tevreden, maar vandaag liet hij zich opvallend kritisch uit over de prestaties van zijn rijders. Binnen team de Rooy lijkt het te rommelen.
De afgelopen dagen reden ze vooral op safe, om nog meer ellende te voorkomen. Bovendien kreeg Versteijnen wat extra gewicht mee, met onderdelen voor de marathon-etappe, hij rijdt immers toch al buiten het klassement mee. Van Kasteren over het inkorten van de etappe: “Het was gevaarlijk. Eén op de tien was gebroken. De meeste duinen waren gewoon glooiend, zodat je er met 80 overheen kon. Maar dan was er ineens eentje recht naar beneden. Je kon vandaag heel hard crashen en dat is bij een aantal ook wel gebeurd. Terecht dus dat de organisatie kiest voor de veiligheid.”
Fireman Dakar-navigator Raph van den Elshout: “Was echt een gevaarlijke proef vanmorgen; zijn téveel mensen gecrashed waardoor er geen heli’s met medische mensen meer over zijn. Te gevaarlijk om zonder beschikbare heli’s door te gaan dus alles is geneutraliseerd. Er zaten afstappen in die in één keer recht naar beneden gingen. Bij ons alles nog heel. Toch twee keer een harde klap voor truck gehad, maar er lijkt niets aan de hand. We hebben echt een paar keer vól in de ankers gemoeten.”
Ben van de Laar: “In het begin van de proef hadden we wat snelle duinen gehad. Dat was best mooi, maar we wisten dat de uitdaging in het einde van de proef zat. Daar zaten we op te wachten. Het is jammer dat dat niet door kon gaan, want daar hadden we onze zinnen op gezet. We zagen ze liggen naast de weg en hebben even overwogen om de helm op te zetten en via de duinen te gaan in plaats van over het asfalt, dan zouden we nog een beetje hebben gehad, maar we hebben het toch maar niet gedaan. Het belangrijkste is dat de truck nog helemaal in orde is. Zelfs de nopjes zitten nog op de banden. Ik heb gehoord dat morgen en zelfs de laatste etappe nog serieuze dagen zijn. Met die insteek proberen we de truck naar de finish te managen. “
Bij Mammoet is de kans op een top 10 klassering bekeken, maar dat ze gisteren de start hebben gehaald mag een klein wonder heten. Martin van den Brink: “We zijn blij met de mannen van Team Boucou. De equipe van Dave Ingels en monteur Johan Schotanus heeft ons fantastisch geholpen. Zij rijden de Dakar Rally als een soort van wegenwacht. Dat kwam voor ons vandaag heel goed van pas.”