Vandaag was het weer een Kamaz feestje, met de Russen op plekken 1,2, 4 en 5. Ales Loprais haalt in deze sandwich nog een podiumplek. Daarna volgen nog een aantal stuks MAZ, Tatra, Hino en een Tsjechische Iveco. Pas op de twaalfde plek komen we de eerste Nederlander tegen, Pascal de Baar. Onder het publiek lezen we nu toch wel wat gemor. We zijn ontzettend gewend geraakt aan Nederlanders voorin, maar nu zijn ze er even niet. Gerard de Rooy wordt gemist, maar ook Ton van Genugten en Maurik van den Heuvel, vorig jaar ook nog Iveco rijders. En wat de denken van de MAN-mannen, zoals Marcel van Vliet, Hans Stacey en Peter Versluis?

Pascal stuurde ons, naast de foto’s van het kapotte differentieel die je hier boven en onder ziet, een appje nadat hij uit de proef was en weer bij zijn telefoon mocht:
“We zijn uit de proef!
Binnen een half uur alle de rooy’s in gehaald.
Daarna alle 3 MAZ in gehaald.
Toen zat Gert vast in de duinen die er uit getrokken maar het duurde lang met hun touw pakken, zonde.
Toen door maar uur het ritme en zelf ook vast.
Firemen team had ons met 6 min los super van ze!
Door naar het volgende duin gebied en jahoor ook van de brink kneiter vast 

👋
👋

daarna er maar ff voor gaan zitten want we konden in iedergeval beste Nederlander worden.
En…. dat zijn we dan natuurlijk ook geworden!! “

Martin van den Brink is meteen de reden dat dit artikel zo laat is. We wilden wachten tot hij binnen is. Helaas is hij dat op moment van schrijven (20:30) nog steeds niet. Hij schijnt met een kapot differentieel en daardoor tweewielaandrijving door de duinen te moeten. Vick Versteijnen, de andere grote pechvogel van de dag, is wel net binnen gekomen, op 5 uren en 20 minuten achterstand. Er ging al vroeg in de proef een lager van de aandrijfas kapot, precies een onderdeel dat Becx niet bij hem had.

Janus van Kasteren had last van lekke banden en zachte duinen. Hij heeft nog geprobeerd zijn oud teammaat Van den Brink te helpen, maar dat bleek hopeloos. Janus over de zachte duin: ” Mijn eigen stomme schuld. Daar hebben we 25 minuten op verloren. Ik hoopte dat Vick kort achter me zou zitten, maar die had zelf problemen. Jan van de Laar heeft me losgetrokken, nadat een aantal andere Nederlanders waren doorgereden. Gert Huzink stond op ongeveer hetzelfde punt vast. “

©Rallymaniacs

Ben van de Laar: “Ze hadden zelf al gegraven en stonden klaar met het touw, dus met één snokje waren ze los. Dat was een kleine moeite. We zijn daarna een stuk bij hen gebleven, maar konden het niet bijhouden. Later in de etappe kwamen we Michiel Becx tegen, ook van Team De Rooy. We zijn de laatste 150 km samen opgereden, zodat we elkaar konden helpen als het nodig was. Dat was fijn.”

© Rallymaniacs

De etappe van morgen gaat van Wadi Al-Dawasir naar Haradh en is 410 kilometer lang. Deze bestaat uit twee delen, in het eerste zitten veel stenen en het tweede lijkt hier en daar op een circuit. De eerste auto start om 8:30 Nederlandse tijd en wordt rond 13:20 NL weer terug aan de finish verwacht.

©Rallymaniacs