Waar we in Nederland rouwen om het gemis van Aart Staartjes die bij een ongeval in zijn brommobiel om is gekomen, rouwt de Dakar om motorrijder Paulo Gonçalves, die tijdens de proef van vandaag is gevallen en een hartstilstand kreeg. De Portugees, die in 2015 als tweede eindigde, blijft voor eeuwig veertig. De etappe van morgen is voor motorrijders en quads afgelast zodat ze om hun vriend kunnen rouwen. De trucks en auto’s rijden wel.
Bij de trucks was het wederom het Kamaz-kwartet wat onderling de podiumplekken mocht verdelen. Voor wie een persoonlijke voorkeur voor één van deze rijders heeft was het toch ongemeen spannend: Sotnikov was slechts 3 seconden langzamer dan winnaar Karginov! Shibalov zat ook nog op slechts twee minuten, Nikolaev op 5 minuten. Achterin het veld is rookie (een term die je niet direct verwacht bij een 60-jarige) Ikuo Hanawa van het Sugawara Hino team omgevallen. Hij reed al in het ‘Dakar Experience’ klassement (de spek en bonen categorie met roze nummers) maar zal nu waarschijnlijk helemaal niet meer kunnen starten.
Beste Nederlander vandaag was Martin van den Brink met zijn Mammoet-MKR-Renault. Alleen Viazovich en Loprais zaten nog tussen hem en de Kamaz-mannen, hij werd dus zevende. Of, als je roze nummers niet meetelt, zesde. Daarmee kroop het team naar de elfde plek in het klassement en komen plekken 8, 9 en 10 al heel dicht bij qua tijd. Er was deze etappe slechts één klein probleempje, 50 kilometer voor de finish. Martin: ” Het stuur stond een beetje scheef en na onderzoek bleek het rechter voorwiel iets scheef te staan. Er is een fusee pen uitgebroken. We hadden vandaag meerdere duinen met behoorlijk steile bulten. Op de top van zo’n duin gooien we de truck over de bult en dan komt er best wat kracht op één kant van de truck. We hebben gelukkig de finish kunnen halen zonder verdere gevolgen. “
Tweede en derde Nederlanders waren beide mannen die buiten het klassement meedoen. Vick Versteijnen werd achtste op 12’45, Pascal de Baar elf op 18’45. Van de Nederlandse klassementsrijders is Gert Huzink ondanks de onderbezetting in de cabine tweede geworden, op 26 minuten en 46 seconden achter de snelste Kamaz. Ed Wigman, van Riwald Fast Assistance, werd 28 op dik 2 uur, maar dat had nog veel erger kunnen zijn.
Janus van Kasteren van Team de Rooy verloor veel tijd vandaag, zodat Sotnikov hem in het algemeen klassement is gepasseerd. De reden: een palletje onder het gaspedaal. Janus: ” Het was plankgas of geen gas. Maar als je een duin op wilt, moet je doseren. Plankgas beginnen en bovenaan half gas, zodat de truck zichzelf over de top trekt. Dat ging niet. Het was gruwelijk vervelend in de duinen. ” Op één duintop bleef Van Kasteren zelfs helemaal steken, gelukkig bracht Macik (ook een Iveco rijder, maar wel met chassis van geheel eigen ontwerp) redding.
Fried van de Laar Racing legde de 546 kilometer in 5 uren en 52 minuten af, waarmee ze 19e van de dag werden. Ze konden aanhaken bij Becx, de snelle servicewagen van Team de Rooy. Jan van de Laar: ” In de duinen hadden we ongeveer dezelfde snelheid en op die snelle paden was er ook geen verschil. Alleen als er iemand vast reed of op zijn kant ging, was er wat te winnen. “
De monteurs kunnen morgen even bijkomen tijdens de wedstrijd, het bivak blijft in Wadi Al Dawasir. De special stage is een lus van 474 kilometer. De eerste truck start rond half zeven Nederlandse tijd.