De top 3 was vandaag helemaal Kamaz, het podium werd verdeeld tussen Shibalov (1), Karginov (2) en Sotnikov (3). Kamaz frontman Nikolaev was ‘slechts’ elfde op 26 minuten achterstand. Direct achter de Kamazzen dit keer geen Wit-Russen of Tsjechen, maar twee Nederlandse equipes! Janus van Kasteren junior werd vandaag 4, terwijl Huzink eindelijk de potentie van de hybride truck laat zien met een vijfde plaats. Pascal de Baar maakt het Riwald-feestje compleet met een achtste plaats. De brandweermannen mochten als vierde starten en werden zoals verwacht om hun oren gereden, uiteindelijk zijn ze 21e geworden op dik twee uur achterstand. Zonde, maar het leverde wel mooie beelden op. Nog meer pech had Vick Versteijnen: de sympathiek truckhandelaar kreeg op de verbindingsroute problemen en kon niet starten.
Martin van den Brink deed het vandaag relatief rustig aan, zodat de lekke banden ellende dit keer tot twee stuks bespaard bleef. Met resultaat, de Mammoet-mannen wonnen 3 plekken in het algemeen klassement. Martin: “,We proberen constant te presteren en willen geen risico’s nemen. Dat ging vandaag weer volgens plan. Het was een prachtige proef die opnieuw heel zwaar was. Ik ben dik tevreden met het resultaat. We komen in de buurt van de top tien en dat ritme hopen we de komende dagen vol te houden. We rijden de hele Dakar Rally al erg soepel en geen moment op de grens van ons kunnen. We willen dit gevoel vasthouden en zien wel wat er dan van komt. We genieten enorm van de rally. Het parcours is uitdagend en de omgeving fascinerend. Ik vond het in Argentinië en Chili fantastisch, maar dit is zeker net zo mooi. De mensen zijn bovendien erg aardig en enthousiast. Voor de mensen in Saoedi-Arabië is het ook vreemd. Het is de eerste kennismaking met de Dakar Rally. Ik denk zeker dat de rally toekomst heeft in dit gebied. “
Van Kasteren denk dat hij zelfs had kunnen winnen, maar had last van de brandweer-Renault: ” Richard is een fijne vent, maar wat hem vandaag bezielde is mij een raadsel. Hij ging niet aan de kant. Ik heb een half uur achter hem zitten sentinellen (een alarmsignaal in de cabine dat aangeeft dat er iemand wil passeren, red), maar hij vertikte het gewoon, terwijl er ruimte genoeg was om even opzij te gaan. Hij ging pas aan de kant toen hij zelf kapot ging. Als hij me geen half uur had opgehouden, had ik – wie weet – wel kunnen winnen. Daar ben ik boos over, ja. Ik snap best dat het gaaf is om eens vooraan te rijden, maar hij heeft er niets te zoeken en moet zich al helemaal niet bemoeien met het spel vooraan. “
Morgen moet van Kasteren het het eerste stuk zonder zijn teamgenoten doen, die door tegenvallende resultaten pas veel later starten. Becx startte als een van de laatsten, hij bleef zo lang mogelijk bij Versteijnen om te helpen. Llovera werd zeventiende en Versteijnen haalde de start niet. Hij mag in de experience klasse nog wel meerijden en zijn teamgenoten ondersteunen, maar dat telt voor de klassementen allemaal niet meer mee. Vick: ” Na 50 km op de verbinding hoorden we een klap en zagen we dat er olie onder de vooras uit liep, linksonder. Alles moet uit elkaar om dat te repareren, maar dat duurt een paar uur. Dat redden we niet. Doodzonde. “
Zo mooi als het gisteren was, zo vervelend vonden de gebroeders Van der Laar het vandaag. Jan: ” de grootste klotedag die ik heb meegemaakt. Het was niet te doen. Vanaf het eerste tot het laatste moment drama: rotsen, stenen, bergpasjes die met de truck simpelweg niet te doen waren. Het was echt niet te geloven. “
Morgen gaat de rally van Al-Ula naar Ha ‘il en komen we vooral zand tegen, iets wat de Nederlandse teams vaak goed ligt. Zou er eindelijk een etappe-overwinning inzitten op deze special van 353 kilometer?