Vandaag heet Karginov zijn tigste etappe-overwinning behaald met zijn Kamaz, vóór Viazovich met zijn MAZ. Sotnikov, die de eerste etappe nog won kwam pas 9 kwartier na zijn teamgenoot over de finish en verspeelt daarmee zijn hoop op een podum in het algemeen klassement. De Nederlanders zijn vooral enorm onder de indruk van de schoonheid van de omgeving van Neom, terwijl Pascal de Baar viral gaat met diverse filmpjes waar hij met zijn Renault motorfietsen inhaalt alsof ze stil staan.
De officiële uitslag is nog onzeker. Bij de motoren werd al een fout in de GPS op de laatste 25 kilometer geconstateerd en gecorrigeerd. Bij de trucks moet de correctie nog doorgevoerd worden, ondertussen maakt het Fireman team lustig screenshots, door de fout lijkt het alsof zij de vierde plaats hebben. Iets wat technisch niet mogelijk is door de positie bij het laatste goede waypoint gecombineerd met de maximum snelheid. Iets wat het team zelf goed door heeft overigens. Maar alsnog een groot compliment voor deze mannen, die nog geen enkele lekke band hadden en juist daardoor hele goede zaken doen in het eigen klassement wat de Nederlanders onderling bijhouden (want van de Russen, Wit-Russen en Tsjechen winnen blijkt erg moeilijk dit jaar).
Bij Fried van de Laar racing was de versnellingsbak weer gerepareerd en noteerde men een 18e tijd. Jan van de Laar: “Het was een leuke dag.Wel een taaie. Alles zat erin: stenen, rotsen, smerige afstappen. Tot de neutralisatie op 125 km zaten we in het stof van de ssv’s die ons gisteren voorbij waren gekomen, toen we niet harder dan 80 konden. In die valleien bleef een gordijn van stof hangen. Toch hebben we eruit gehaald wat erin zat, denk ik.”
Bij De Rooy vooral blije gezichten dit keer. Aansluiten bij de top lukt nog niet, maar er zit flink progressie in. Janus van Kasteren ging van de elfde naar de achtste plek. Vick Versteijnen zelfs van 28 naar 12, Michiel Becx hoefde dit keer niemand te helpen en won 10 plekken: van 27 naar 17. Alleen Llovera deed het minder dan gisteren, maar staat er met een 16e plek nog steeds mooi voor.
Waar de Renault K’s heel goed meekomen door niet lek te rijden, gaat Martin van den Brink sneller door zijn banden heen dan door zijn onderbroeken, ondanks dat de trucks dezelfde banden en motoren hebben. Dit tot Van den Brink zijn eigen verbazing: ” We hebben opnieuw twee keer een band moeten wisselen. Ik snap niet goed waar het fout gaat, maar toch reden we twee keer lek. Veel andere rijders hebben er ook mee te maken, maar sommigen hebben niet of nauwelijks last. Wij hebben nu in drie etappes al zeven keer een band moeten verwisselen. Ik weet zeker dat we voorzichtig doen en er heel erg op gericht zijn om de banden niet kapot te rijden. Toch gebeurt het weer.” Met de tiende plek van vandaag stijgt het team met de Sherpa naar een 15e plek algemeen.
De etappe van morgen gaat van Neom naar Al Ula, de special is 453 kilometer lang. De ondergrond is vooral zand en gravel.