Ook vandaag was niet de dag van de Nederlanders. Winnaar werd Viazovich, met zijn nieuwe MAZ torpedo. Kamaz zal met plek 2, 3, 5 en 6 niet ontevreden zijn. Op de vierde plaats vinden we de eerste Iveco, maar niet uit de De Rooy stal: Macik ontwikkelde zelf een chassis. Loprais is zevende geworden met zijn Praga, Pascal de Baar is met een achtste plaatst de beste Nederlander. Hij windt er geen doekjes om: “In alle auto- en motorsport draait het om banden, zo ook in Dakar. Maar als je denkt met veel banden kopen het dan te kunnen winnen ben je gewoon een domme boer!”

© facebookpagina MAZ

Gert Huzink staat door de ellende van gisteren vrijwel achteraan in het klassement, maar wist vandaag heel netjes op een twaalfde plek binnen te komen. Een startpositie vanaf waar een podiumplek niet ondenkbaar is.

Fireman Dakar Team: ” Wat we ondertussen wél geleerd hebben is dat als je met de grote jongens meerijdt, dat ieder detail, ieder puntje, en iedere verbetering je een potentieel voordeel kan opleveren ten opzichte van de tegenstander. En het totaal van al die details en verschilletjes kunnen hard nodig zijn wanneer er nog géén half uur verschil in de finishtijd zit tussen plek 8 van vandaag (Pascal de Baar) en plek 19 (wij). “

© Fireman Dakar Team

Ook de vierde Renault, in handen van Martin van den Brink, deed vandaag goede zaken, de Sherpa eindigde als tweede Nederlander, op een negende plek in de etappe. Hij staat nu algemeen achttiende op dik anderhalf uur achter de nummer 1, dus er is nog niets verloren. Martin van den Brink: “We hadden tijd op Pascal goed kunnen maken, maar dat lukte net niet door die twee bandenwissels. We zijn tevreden en deze dag geeft zeker moraal voor de komende dagen.’”

© Marian Chytka

Zo blij als ze bij MKR zijn, zo balen ze bij het team van De Rooy. Llovera deed het met een elfde plek vandaag nog het beste. Janus van Kasteren verloor 40 minuten door twee lekke banden en veel stof, hij werd vandaag 13e. Grootste pechvogel was toch Vick Versteijnen, die een goede eindklassering nu eigenlijk al op zijn buik kan schrijven. Er zijn nog veel etappes te gaan, maar vier uren goedmaken is geen sinecure. Het probleem vandaag was een flink gat in de versnellingsbak van de jonge truckhandelaar. Snelle service Michiel Becx: ” Bernard (der Kinderen, red.) had alles bij zich wat nodig was om Vick te helpen. Met kneedbaar aluminium, rubber lappen en spanbanden hebben we de boel zo goed en zo kwaad als mogelijk dichtgemaakt.” Op het moment dat je dit artikel leest is het team waarschijnlijk al klaar met het wisselen van de kapotte bak voor een nieuw exemplaar.

© Rallymaniacs

In het algemeen klassement staat Viazovich nu aan kop, dik vier minuten vóór Sotnikov. Janus van Kasteren (8e op 43 minuten) en Pascal de Baar (10e op iets minder dan een uur) zijn op dit moment de enige Nederlanders in de top 10. Tijdens de etappe van morgen kunnen de monteurs wat bijkomen, de start en finish is beide in Neom, waar vandaag ook werd gefinisht.