De keuringen in Jeddah zijn weer achter de rug, voor zover we kunnen zien zijn alle Nederlanders truckteams er door en kunnen die later dit weekend starten. Vandaag is de showstart in Jeddah en zondag de échte start.
Gerard de Rooy: ” Ik heb er geen moeite mee om vanaf de zijkant een andere blik op de rally te werpen. Het is alleen jammer dat ik de eerste keer in Saoedi-Arabië mis. Ik had hier wel graag gereden, in een nieuw land. Maar juist vanaf deze positie kan ik helpen. In de voorbereiding hebben we al veel gecoacht en gepraat. Dat zal gaandeweg de rally alleen maar meer en belangrijker worden.”
Steun ons!
Albert Llovera: ” The distance between dream and reality is the attitude we have. Attitude is everything to me. So I encourage you to fight for your dreams, as I fight for mine. “
Janus van Kasteren: “Darek kent de truck als geen ander en heeft een pak aan ervaring. Ik hoef niet te vragen naar de bandenspanning of om een knopje om te zetten. Dat heeft hij al geregeld voordat ik eraan denk. Hij heeft twaalf Dakars op zijn naam en heeft twee keer gewonnen. Ik ben nog nooit aan de finish geraakt… Dat moet nu maar eens gebeuren, maar met alleen finishen ben ik niet tevreden. Ik ben niet voor niets kopman. De shakedown is maar even, maar het scheelt heel veel om weer het gevoel met de auto te krijgen. Met Marcel Snijders heb ik een goede navigator, maar we hebben nog niet samen gereden. Dat zal nog wel wennen worden de eerste dagen. Ik ben blij dat het gaat beginnen. Eerst al dat we thuis weg konden, nu dat we de keuring achter de rug hebben. Laat het maar snel zondag worden.”
Vick Versteijnen: “Dat helpt wel om in het ritme te komen, zo’n uurtje rijden. (over de shakedown, red.) Bij de test in Marokko hebben we veel kleine dingen uitgeprobeerd en veranderd. Het is goed om die nieuwe dingen nu even in de praktijk te hebben geprobeerd. Ik heb een nieuw stuur, een nieuwe stoel, een nieuw pak. Dat wil je toch even gevoeld hebben. Het is te hopen dat er niet al te veel stof is, zodat we een beetje kunnen inlopen vanaf onze 22e startplek. In de shakedown kreeg ik wel de indruk dat we dat moeten kunnen: we liepen in op een Kamaz en op Janus. Maar ik weet natuurlijk niet of die het achterste van de tong hebben laten zien. We gaan het vanaf zondag merken.”
Michiel Becx, die de frontstuur ‘wegenwachtauto’ van team De Rooy bestuurt: ” Er zo kort mogelijk bij in de buurt blijven en elke avond binnenkomen zijn de belangrijkste opdrachten. De eerste dagen zal het wennen worden, want ik heb weinig ervaring met de truck. Gelukkig heeft Team De Rooy het allemaal zo goed voor elkaar dat ik me er nauwelijks druk over hoef te maken. Vorig jaar, toen we met de auto gingen, was alles maanden in rep en roer. Nu hoefde ik me alleen bezig te houden met hoe de helmen eruit zien, dus als de vraag is of we voor klaar voor zijn, is het antwoord volmondig ja.”
Jasper Riezebos over de veranderingen in de navigatie: “Je kunt je niet voorbereiden en dat maakt het wel spannend. Er zitten een hoop nieuwe tekens in en er is geen legenda bijgevoegd, dus het is niet altijd duidelijk wat ze zullen bedoelen. Dat is voor iedereen nieuw natuurlijk. Niemand weet wat ons te wachten staat. Duinen? Zand met veel stenen eronder verborgen? Geen idee. Dat is ook wel weer een mooi avontuur. De dagen zijn kort hier, maar voor ons wel knetterslang. Ik verwacht dat we ongeveer de helft in het donker zullen rijden. En als het hier donker wordt, gaat het heel snel: klikklak, licht uit. In de tweede week zal het sowieso veel op kompas rijden worden, want er is daar helemaal niks. Alleen zand en leegte. In Zuid-Amerika waren overal mensen, maar volgens mij mag je hier al blij zijn als je een keer ergens een strontvlieg ziet. Wij nemen daarom slaapzakken, diesel, olie en eten en drinken mee. Het wordt een overlevingstocht.”
Gerrit Zuurmond: ” De focus ligt helemaal op de Dakar. Saoedi-Arabië is een enorme uitdaging. Mijn eerste indruk is positief, zowel van het land als de mensen als het deelnemersveld.”
Ben van de Laar: “We hebben genoten van Zuid-Amerika, maar er was ook heel veel niet leuk aan. Saoedi-Arabië is voor iedereen een nieuw avontuur en een uitdaging. Dat ontdekken is wel waar we naar op zoek zijn. De eerste indruk is zeker niet slecht. Ik denk dat het plaatje hier wel klopt. Qua duinen kan het voor ons niet genoeg zijn. Hoe meer zand, hoe liever. Dat de roadbooks soms maar een kwartier voor de start uitgedeeld worden is in het voordeel van de kleinere teams en in het nadeel van de professionele, grote teams. Het is een goede poging om het enigszins gelijk te trekken. Het maakt het voor iedereen een graadje moeilijker, maar ik denk dat wij er wel voordeel van kunnen hebben.”
Martin van den Brink: “Het plan is om Mitchel in 2021 in de hybride truck te laten starten. Hij is jong en kan als een mooi boegbeeld fungeren voor de toekomst in de rallysport. In 2020 willen we Mitchel klaarstomen voor het rijden van een rally. Hij heeft zijn rallylicentie gehaald en kan na de Dakar Rally, als hij op 14 januari jarig is geweest, zijn rijbewijs voor de vrachtwagen halen. Samen, met twee trucks, aan de start staan van een Dakar Rally dat blijft onze grote droom. Het afgelopen jaar heeft Mitchel al veel test kilometers gereden. Bijvoorbeeld in Marokko. Dat gaan we in 2020 verder uitbouwen. Als later blijkt dat Mitchel sneller is dan ik dan zal ik zonder problemen als back-up voor hem gaan rijden.”