Wedstrijden rijden met de truck is prachtig, maar als je stuk gaat sta je. Op de piste is het niet moeilijk, daar kan je service komen en ter plekke de vrachtwagen weer rijdbaar maken. In de duinen is het een ander verhaal, dan moet je maar hopen op een goede bergingsdienst. Arjan van Hal en Niels Hatzmann zitten als Nederlandse navigatoren in de twee bergingstrucks van de Africa Eco Race: prachtige Tatra 815 6×6 trucks, met klassieke techniek, luchtgekoelde motoren en een internationale crew. Deze mannen halen je op, ook als het terrein onherbergzaam en ondoordringbaar is
Over de Africa Eco Race: Sinds 2009 organiseert een groep autosportliefhebbers, waaronder oud Dakar wedstrijdleider René Metge, deze bijzondere wedstrijd in de traditie van de klassieke woestijnrallys. Dit jaar startte de Africa Eco Race in Monaco en ging de route door Marokko, Mauritanie en Senegal. Bij de vrachtwagens doet onder andere KAMAZ mee, Tomas Tomecek (Tatra), Miklos Kovacs (Scania) en Elisabete Jacinto (MAN). Lange etappes dwars door de sahara, prachtige routes door de duinen en de canyons – het is een wedstrijd die z’n weerga niet kent.
Het doel van de organisatie is een sportief evenement, maar ook een vriendelijke wedstrijd. ‘We nemen iedereen mee naar Dakar in Senegal’, aldus organisator Jean Louis Schlesser. En daarvoor werkt de berging dag en nacht. ‘We rijden een groot deel van de route, achter de deelnemers aan,’ legt Arjan uit. ‘Iedereen heeft een Iritrack dus we weten waar de grootste problemen zijn, vaak krijgen we dan een GPS punt waar we direct op af kunnen.’ Brommers ophalen, auto’s repareren. ‘Als een auto stilstaat is het of echt ellende, of een kleinigheidje,’ aldus Niels. ‘Kleinigheidjes lossen we op en anders nemen we je mee.’ Ook vrachtwagens worden geborgen, gelukkig viel het dit jaar mee: ‘Alleen een snelle assistentie truck van het MD team had in de duinen problemen, daar hebben we geholpen zodat ze weer op weg konden,’ vertelt Arjan van Hal.
Meer informatie over de Africa Eco Race is te vinden op www.africarace.com. Tekst en foto’s: © Niels Hatzmann 2016.