Breslau rally 2024 is afgelopen en met de hulp van wat regenbuien heeft het stof mooi neer kunnen dalen. Dat was best nodig, want de 30e editie van het door RBI sport georganiseerde spektakel heeft in letterlijke zin behoorlijk wat stof doen opwaaien. In figuurlijke ook een beetje. Er zijn bij meerdere teams ernstige twijfels over een terugkeer in 2025.

Dat is gebaseerd op twee punten van kritiek. Beide betreft de proeven bij Zagan in het eerste deel van de rally. Die zijn volgens velen niet geschikt om fatsoenlijk met een truck te doorstaan. Ook deelnemers met een auto geven meermaals aan dat het niet leuk rallyrijden is. Het is meer hopen dat je voertuig heel blijft. Pas in het tweede deel bij Drawsko Pomorskie kan een team zich qua rijdersschap onderscheiden en begint eigenlijk het echte rallygevecht.

Bovendien, en dat is het tweede argument, zijn de proeven nu al een aantal jaren precies hetzelfde. Daar raken avonturiers nu wel op uitgekeken. En laten we wel wezen: De meeste rallyteams zijn daar voor avontuur en het plezier van rallyrijden. Dit leeft echt niet bij alle teams, maar is wel aanwezig. Hopelijk gaat de organisatie haar oor goed te luisteren leggen bij de teams en wie weet kan er iets mee gedaan worden.

Het kan in de Breslau Rally

Het moet gezegd worden dat op het moment waarop de finishboog gehaald wordt er vooral veel blijdschap en tevredenheid is. In die zin vergeten deelnemers snel alle ellende en mogelijk ook de eerder geuitte kritiek. Het blijft fantastisch om al die mensen daar te zien.

Ieder die op eigen wijze het avontuur is aangegaan en het daar onder die boog mag afronden levert mooie emoties op. Soms met een groot team, veel vrienden en kennissen of gewoon een klein hecht clubje. De één met een grote portemonnee, de ander met een minimaal budget. Het kan allemaal in de Breslau rally. Van fanatieke prijsjagers tot opgewaardeerde toerist. Alles leeft en rijdt een week lang met en door elkaar.

9 van de 12

Van de 12 trucks die aan de laatste etappe konden beginnen wisten slechts 9 trucks binnen de vooraf gestelde maximale tijdslimiet de finish te bereiken. Het FVDS team van Jasper Fiers, Sjors van Nunen en Giel de Backer viel helaas uit. De andere truck van het team, met collega’s Hans van der Sanden, Rob Hoeks en Ruud Jansen, haalde wel de finish, maar niet binnen de tijd.

1. Heuer

Duitsers Tom Heuer, Christoph Tum en Marco Richter mochten de etappe winnen. Het moet namelijk gezegd worden dat eindwinnaars William van Groningen, Raph van Elshout en Wesley van Groningen geen enkel risico namen met de ruime voorsprong die ze de afgelopen week al hadden opgebouwd. Wel mooi voor Heuer en consorten. Met de ex-Loprais Tatra rallytruck een extra beloning op een constant goed gereden rally. In de eindstand werd het team van Süptitz Motersport tweede.

2. Kittler

Kittler Racing Team werd de laatste etappe tweede met de Ginaf X2222. In de eindstand werden de Duitsers Benjamin Kittler, Silvio Kelch en Malte Rosahl derde.

3. Van Groningen

William van Groningen vond er eigenlijk niks aan om zo rustig rond te rijden. Toch werd hij met de Iveco Powerstar keurig derde in de etappe. Daar stonden de overige leden van Rally Team Dust Warriors de kampioenen van 2024 op te wachten.

4. Süptitz

Tilo Süptitz werd met Rene Steinbach en Lars Hiller mooi vierde in de laatste etappe. Met de prachtige Kamaz 4911 vormen zij het tweede team van Süptitz Motorsport. In het eindklassement wordt de achtste plek ingenomen. We kregen het verzoek binnen meer foto’s van de Kamaz te delen en die vraag zullen we bij deze inwilligen.

5. Kupper

Hugo Kupper maakte de splash van de dag en vertelde ons ook nog een stuk gevlogen te hebben tijdens een fikse sprong van een meter of vijftig. Samen met Jeroen Heinhuis en Sofian Brinksma heeft hij weer een prachtige rally gereden. De DAF CF heeft iets speciaals. De enige truck zonder achteropbouw zorgt in combinatie met de spectaculaire rijstijl van Kupper altijd voor mooie plaatjes. In de laatste etappe werd de vijfde plek behaald en in het eindklassement de vierde.

6. Csekey

Ladislav Csekey, Jaroslav Kolar en Milos Mlejnek reden namens het Tatra Racing Team een zeer constante rally. Bij deze bombarderen we de prachtig rode Tatra rallytruck tot het schatje van de week. De snelheid zag je er niet van af, maar de constante factor maakt dat het Tsjechische team zesde is geworden in de laatste etappe en vijfde in het eindklassement.

7. Roeterdink

Martin Roeterdink, Ralph Müller en Patrick Koenjer konden namens Truck Team Müller de week goed afsluiten door als zevende over de streep te komen. In de eindklassering zijn de heren van het Holtense team op de tiende positie geëindigt. De DAF CF viel de dag ervoor nog uit na een enthousiaste plons bij een doorwading. Nu werd er stapvoets doorheen gegaan. Dit keer kwamen de trucks langs dezelfde waterbak, maar dan in tegengestelde richting.

Aangezien Rallytrucks onder de warme vleugels van Truck Team Müller mee is geweest, hebben we het wel en wee van het team allemaal van dichtbij meegemaakt. Het is juist dan een kippenvel moment de ontlading aan de finish te zien. Vooral mooi om Anton Müller te zien glunderen van “zijn” jongens. Als debuterend team was het doel de finish te halen en daar de madaille op te halen. Deels is dat gelukt, want een madaille ophalen zat er niet in. De organisatie had in al haar jubileumwijsheid besloten tot het uitreiken van een bord. Tsja… dat kan ook. En kan je het niet om je nek hangen, dan hou je het maar voor je hoofd 😜

8. Van de Krol

Wat was het gaaf om de totale nieuwelingen van Truck Team Van de Krol de hele week te kunnen volgen. Dankzij de eerder genoemde Anton Müller stonden William van de Krol, Rens Koudijs en Event van Veldhuizen in de oude Scania van Truck Team Müller aan de start. Op de ervaring van Müller en de eigenschap van een snelle leerling trok het team prachtig door de rallyweek heen. Het ging niet allemaal vlekkeloos, maar over het algemeen was het een meer dan succesvol debuut. Met een lijst vol ideeën is een toekomstvisie al geschapen en heeft het rallyvirus een prachtig nieuw slachtoffer gevonden. Een achtste plek in de laatste etappe en elfde plek in de eindrangschikking valt het team ten deel.

9. De Graaf

Daan de Graaf, vader Rene de Graaf en monteur Luuk Schevers zaten in een dikke MAN kat en hebben een bijzonder eigen avontuur beleefd. Voor Schevers wel even schakelen. Vorig jaar zat hij nog bij Kupper in het team. Nu werd hij “gedetacheerd” bij Team De Graaf om vader en zoon met al zijn kennis en kunde bij te staan. Ook hier zijn er al plannen voor de toekomst. Er zullen andere type schokbrekers worden gemonteerd op de truck en dan hoopt het team volgend jaar weer terug te komen. Vader en zoon hebben in ieder geval een prachitg avontuur met elkaar beleefd. Rene vatte het mooi en enigzins droog samen: “Het was toch wel een bucketlist dingetje.” We zien ze graag terug in 2025.

10. Van der Kraats

Team RéPaRé was de enige truck in de lichte klasse bij de Cross Country. Voor Dennis van der Kraats, Bart Nauta en Kevin Knijn was het een grote stoelendans. Door het aanbrengen van rolkooi kon het derde kuipstoeltje niet meer teruggeplaats worden in de krappe cabine van de Unimog. Er moest hard gewerkt worden om de truck aan de finish te krijgen, maar het is gelukt. De uren sleutelen in het bivak zijn daarmee beloond. Ook dit team heeft de smaak te pakken. Van der Kraats: “Het was onwijs gaaf ik zal er zeker weer bij zijn! maar hoe en wat en met wie gaan we nog even kijken.” In de laatste etappe kregen de mannen de maximale tijd toegekend, maar kunnen vol bravoure zeggen dat ze gewonnen hebben in hun klasse. Hoe dan ook en zonder gekheid: Klasse gedaan.

Eindklassement

De zestien trucks die aan het begin van de rally van start gingen zijn allemaal meegenomen in het eindklassement. Er zijn meerdere teams die een etappe niet hebben kunnen volbrengen. Helaas is er één truck door een crash weggevallen. De Scania-Mercedes van Truck Team Holten moest halverwege de rally op de aanhanger gezet worden met flinke schade. Gelukkig geen fysiek letsel bij de bemanning. Drie teams moesten voortijdig de truck op de aanhanger zetten wegens teveel mechanische malheur. Leeuw Rallysport, Truck Team Müller en Team Nessi troffen dat lot.