Zon zandpaden en een weinig wind. In die omstandigheden werd de eerste etappe van de Breslau rally vandaag verreden. Het leverde een pittig dagje op en deed flink wat stof opwaaien. Als bijna vanzelfsprekend wonnen de stofstrijders van Rally Team Dust Warriors deze slag. Anders klopt de teamnaam namelijk niet. William van Groningen sloeg zich met zijn Iveco Powerstar een weg door het 136 kilometer lange parcours en zo een gat met de concurrentie.

Met bijna een kwartier achterstand op de Dust Warriors kwam de ex-JB Trading Ginaf X2222 van Kittler Racing Team als tweede over de finishstreep. De machtige truck kwam op de snelle tankbanen perfect uit de verf, maar moet zich wel schikken in de strijd van “Best of the Rest”.

Ik kan er niks aan doen, maar bij de teamnaam Sueptitz denkt mijn zieke brein altijd weer dat er Super Tits staat. Maar dit geheel terzijde. De Tatra 815 van dit Duitse team werd derde op een 24 minuten van de winnaar en de snelle rekenaar weet dan dat het gat met nummer twee zo’n tien minuten is.

De pechvogel van de proloog nam vandaag revanche. Hugo Kupper en zijn Expeditievoertuigen Rallyteam moesten door de pech van gisteren als allerlaatste starten, maar klommen al snel op in de rangorde. Op een half uur achterstand werden Kupper, Heinhuis en Brinksma vierde.

Leeuw Rallysport mocht als tweede van start, maar Marc Leeuw liet zich niet verleiden tot het gaan jagen op de lichtgroene prooi voor hem. Met zijn Ginaf X2222 EVO2 werd hij keurig vijfde. Het gat met nummer vier was met trouwens slechts 3:38 minuten.

Hans van Geest wist wederom prima te presteren met zijn soepel lopende Scania-Mercedes creatie. Zijn Truck Team Holten weet zich perfect te nestelen in de strijd voor een podiumplaats. Ze lijken geen gekke dingen te doen en door constant te presteren kunnen Van Geest, Van ’t Blik en Korenromp een mooie rally tegemoet zien. De eerste slag is in ieder geval geslagen.

Tatra Racing Team kan wel vergeleken worden met Van Geest. Het Tsjechische Team tokkelt ook prachtig over de route. De befaamde onaafhankelijke vering van Tatra maakt dat het er gewoon rustig en behoudend uitziet. En toch zit het tempo er goed in, anders word je geen zevende in dit startveld bij de trucks.

Martin Roeterdink had tot aan de finish eigenlijk een prima dag. Met de achtste tijd zal hij met teamgenoten Ralph Müller en Patrick Koenjer dan ook best tevreden zijn. Toch waren er wat zorgen. Zo’n beetje op de finishlijn begaf de multiriem het. De temperatuur liep meteen omhoog en reparatie terplekke was nodig.

Het is een brute truck die je eigenlijk eerder zou plaatsen in de Extreme klasse. Toch rijdt de ÖAF mee in de Cross Country klasse en doet dat helemaal niet onverdienstelijk met een negende positie.

De top tien wordt volgemaakt door Truck Team Van de Krol. We leren de mannen steeds beter kennen en stonden met de monteurs vlak voor de finish te kijken toen William van de Krol, Rens Koudijs en Evert van Veldhuizen met de Scania de laatste loodjes van de etappe aan het afleggen waren. De prachtige blijdschap bij de monteurs die naast ons stonden was super om te zien. Alles is nieuw en dus een groot avontuur, maar de teamgeest en het enthousiasme is in ieder geval aanwezig.

Hans van der Sanden, Rob Hoeks en Ruud Jansen zijn vandaag de eerste truck van het FVDS Rally Team die we in de uitslagen terugzien. De Ginaf VMD2208 is een truck die oorspronkelijk gemaakt is voor de Extreme Klasse door het VMD team. Toen dit team stopte werd de truck overgenomen door wat nu FVDS is. Die naam staat voor Fiers Van Der Sande. Vandaag mag het even VDSF heten, want Fiers kwam met een kapotte stuurpomp te zitten en moest dus hels stuurwerk verrichten om zonder bekrachtiging aan de finish te komen. Dat lukte wel, maar de gezichten stonden op somber. Het team moest op zoek naar een andere stuurpomp om zo de Ginaf X2223 te kunnen repareren. Hugo Kupper rijdt in een vrijwel identieke truck en schoot te hulp.

Fiers in volle vaart. Hier nog voor het probleem met de stuurpomp

De tweede truck van Super Tits… Hė bah: Daar ga ik weer. Ik bedoel dus Sueptitz! Excuus… Hoe dan ook: De unieke Kamaz met Tilo Super… uh… Sueptitz wist voorlopig als twaalfde truck over de finish te komen met een achterstand van bijna 1 uur en 45 minuten op Van Groningen.

Team De Graaf is de eerste dag gefinished met een achterstand van zo’n 2 uur en 30 minuten. Vader en zoon behoren zo tot de veertien teams die een finishtijd achter de naam hebben staan.

We weten niet wat er allemaal precies gebeurt is, maar vrijwel iedereen heeft te maken gehad met navigatie issues. Of dit nog veel straftijden gaat opleveren is op dit moment nog duidelijk.

Foto: Jeroen Müller

Daarnaast is er bij meerdere teams technisch malheur. Zo stond de Blauwe DAF van Truck Team Müller met een kapotte versnellingsbak op de proef en moest worden afgesleept. Geen finish dus voor Jeroen Müller, Guido Vredenberg en Jeroen Assink. Een flinke domper voor het team en de mannen zelf. Na een goed verlopen Carta rally en het vooruitzicht van deelname aan de Africa Eco Race, moest de Breslau een revanche opleveren voor de desastreus verlopen editie van vorig jaar toen de motor van de vorige truck het al snel begaf. Hopelijk niet opnieuw een vroegtijdig gedwongen einde, maar een begin als dit stemt natuurlijk niet vrolijk.

Direct na de finish moest de multiriem bij de Witte DAF van Müller worden vervangen

Bij Müller hoopt men het probleem met de versnellingsbak te tackelen

Achter Racing Team RéPaRé staat ook geen finishtijd genoteerd. De Unimog had koelproblemen en de debutanten hadden problemen met het roadbook.

We sluiten het verslag van vandaag af met een serie stoffe foto’s:

Foto’s: Anna Blok