En jawel: De spreekwoordelijke kop is er weer af. Afgelopen middag ging de breslau rally van start met een korte proloog van 9 kilometers.

1. Dust Warriors

Titelverdediger William van Groningen (Rally Team Dust Warriors) mocht om 17:16u als eerste truck het parcours op. De groene Iveco Powerstar brulde er lekker over en Van Groningen zette zijn favorietenrol overtuigend kracht bij door met overmacht te winnen. Sorry dat ik die spanning meteen weg neem in het lezen, maar als er op zo’n korte afstand een gat geslagen wordt van ruim anderhalve minuut op nummer twee, dan is het wel helder wie de prooi is komende rallyweek.

William rijdt de Breslau met zoon Wesley en Raph van den Elshout mag tussen de beide heren Van Groningen inzitten. Dat moet vast goedkomen. Wat bloedgroep informatie op de zijkant van de cabine betreft staat er achter zijn naam niks aangegeven. Geen A, B of AB en niks van positief of negatief. Dat kan maar één ding betekenen: Raph is koelbloedig.

2. Leeuw Rallysport

Achter de brullende Iveco van de Dust Warriors brulde Marc Leeuw wat minder hard, maar toch luid en duidelijk genoeg om kenbaar te maken dat zijn Ginaf en crew hier zijn om op het podium te eindigen. Naast Marc Leeuw bestaat de bezetting in de truck van Leeuw Rallysport uit Marco Siemons als navigator en Stefan van Veenendaal als monteur met Ginafbloed in de aderen. Ingewijden weten: Zeg je Van Veenendaal, dan zeg je Ginaf. Mooi om de tweede generatie rallytrucks van het vermaarde Ginaf Rally Power team deze breslau weer in actie te zien. Blijft zonde dat deze truck nooit door- en uitontwikkeld is. Leeuw Rallysport toont gelukkig aan dat het nog altijd een bijzonder fijne en competitieve rallytruck is in een rally als deze.

Marnix Leeuw man voor de toekomst

Overigens rijdt de zoon van Marc ook mee in de Breslau. In opmaat naar een toekomst in de rallytruck doet Marnix Leeuw nu nog mee in een SSV. Vorig jaar vertelde vader en zoon Leeuw in de Rallytrucks podcast Thierry’s Dream al over de ambitie van Marnix. Ooit wil hij ook in een rallytruck mee doen aan de Dakar rally. Die droom krijgt steeds meer gestalte. Het komende jaar richt de jongeling zich volledig op rallyrijden. In Mitchel van den Brink heeft hij niet alleen een voorbeeld, maar ook een mentor. Mitchel heeft eerder dit jaar een dag training gegeven aan Marnix. “Hij pakte de aanwijzingen snel op. Marnix is een jongen met een mooie ambitie, die ook verder wil komen in de rallysport. Zo zie ik mezelf van vijf jaar geleden terug. Mooi om te zien en ook dat hij zo fanatiek is. Ik hoop dat het goed gaat deze Breslau om uiteindelijk weer meer met meters te kunnen maken in andere rally’s” aldus Mitchel van den Brink.

3. Tatra van Sueptitz Motorsport

Kort achter Leeuw Rallysport eindigde de Tatra van Sueptitz Motorsport. Deze ex-Loprais rallytruck met Tom Heuer aan het stuur moest een gaatje van maar 17 seconden laten.

4. Kittler Racing Team

Tussen Heuer op drie en plek vier van het, eveneens Duitse, Kittler Racing Team zat slechts 7 seconden. Benjamin Kittler rijdt met een Ginaf rallytruck van de eerste generatie. De truck met Catapillar moter was ooit van JB Trading. Team Kittler lijkt te lui om de auto een eigen uitstraling te geven, want zelfs de gril van JB zit er nog netjes op. De prestatie is zeker niet lui te noemen, want de vierde plaats maakt duidelijk dat ook dit team het krappe podium op wil deze rally.

5. Truck Team Holten

Op plek vijf zien we de Scania met Mercedes krachtbron van Truck Team Holten. Hans van Geest wist vorig jaar een prachtige vierde plaats in de eindrangschikking te bemachtigen en hoopt na grondige revisie en verbeteringen aan de truck die prestatielijn dit jaar door te trekken. Samen met ervaren navigator Roy Korenromp en opper Fries Geralt van ’t Blik in de truck liet Van Geest zich al meteen bij de eersten zien. het mooie aan de truck van dit team is dat deze echt voor de Breslau rally is gemaakt. Alle eerder genoemde trucks hebben Dakar DNA, maar de Mercedes in Scania vermomming heeft dat totaal niet. Ooit was het Nederlander Leon de Wit die de truck opgebouwt heeft voor deelname in de Extreme Klasse. Eerlijkheid gebied te zeggen dat sindsdien vrijwel alles vervangen en veel veranderd is aan de truck. Van Geest heeft zo een unieke truck met potentie voor een podiumplek.

6. Truck Team Tatra

Eigenlijk zou de Tatra van Tatra Racing Team ook prachtig passen in een museum. Hij is nog steeds van de originele eigenaar die hem al dertig jaar in bezit heeft. De ambitie is komend jaar in de Dakar Classic deel te nemen. Een zesde plek in de proloog is best verrassend te noemen. overigens is de assistentie Tatra minstens zo mooi als de bloedrode -mooie rallytruck zelf.

7 en 8. FVDS en FVDS

Het FVDS Rally Team wist ook te verrassen. De vers aangekochte Ginaf X2223 met Jasper Fiers aan het stuur wist op een knappe zevende plek te eindigen. Vlak voor teamgenoot Hans van der Sanden, die de Ginaf VMD2208 naar de achtste plek loodste. Tussen de beide Ginaf trucks zat een miniem gat van 7 seconden.


9. De Blauwe DAF van Truck Team Müller

De Blauwe DAF van Truck Team Müller eindigde voorlopig op plek negen. Jeroen Müller heeft met Guido Vredenberg en Jeroen Assink zijn vaste maten weer naast zich in de cabine. Laatstgenoemde laat weten dat hij wel even moest wennen aan de zijn nieuwe rol van navigator. “Het was even inkomen, maar liep op zich goed. Helaas hebben we door een kleine miscommunicatie en onoplettendheid een waypoint gemist. Dit levert ons twee minuten straf op. De negende tijd zal nog worden bijgesteld door die straftijd.” aldus Assink. De truck kwam technisch gezien zonder problemen terug in het bivak.

10. Kamaz van Sueptitz Motorsport

Door de tijdstraf van Truck Team Müller kan de exacte uitslag dus nog wijzigen, maar voor dit verslag houden we de huidige uitslag gemakshalve verder aan. Dan zien we op een Kamaz op de teinde plek. Wat!? Een Kamaz? Ja, een heuze Kamaz. Vanzelfsprekend niet van het Kamaz Master team, want die zien we voorlopig niet buiten Rusland en Wit-Rusland rijden. Neem aan dat ik de reden niet hoef uit te leggen. Deze Kamaz is wel van dat Russische staatsteam geweest. Het kostte eigenaar en rijder Tilo Sueptitz zes jaar leuren en zeuren, maar toen lukte het. Het is dus een uniek verhaal en best bijzonder om deze Kamaz 4911 te zien staan en rondrijden.

11. De Witte DAF van Truck Team Müller

Martin Roeterdink, Ralph Müller en Patrick Koenjer zijn de mannen die in de Witte DAF van Truck Team Müller zitten. Roeterdink geeft gas, schakelt en stuurt. Gasgeven en sturen ging prima, maar met schakelen ging het even mis. Geen idee of het de ongekende kracht van Roeterdink was of de zwakte van de versnellingspook, maar dat deze afbrak is een feit. Gelukkig maakte de equipe alsnog een prima debuut met een elfde plek als mooi resultaat. Met wat vakkundig laswerk staat de truck er nu weer spik en span bij voor de dag van morgen.

12. Nessi

De Duitser Matthias Koerber werd twaalfde met de monsterachtige ÖAF. De truck is vooral bekent onder de naam Nessi. Achterop zit altijd een extra passagier.

13. Truck Team Van de Krol

Als je bijgelovig bent wil je niet op de dertiende plek belanden, maar ik denk dat de mannen van Truck Team Van de Krol nuchter genoeg zijn en daar niet van in de war raken. In de oude truck van Müller werd een prima debuut gemaakt. Rijder William van de Krol liet wel weten dat hij wel heel snel aan de kant ging staan toen aan sneller team van achteruit wilde inhalen en daarom ging sentinellen. “Ik ging braaf aan de kant stil staan en heb daar zeker een minuut gewacht. Toen pas kwam de snellere truck er aan en ging deze ons voorbij. Kijk, dat is nou ervaring. Nu weet ik dat je bij een sentinel geluid rustig door kan rijden en pas als je de snellere truck in je spiegels ziet aan de kant gaan.” Gelukkig trekt het team op met truck Team Müller en Truck Team Holten, waardoor veel van die nog ontbrekende ervaring in de directe omgeving wel aanwezig is.

14. Racing Team RéPaRé

Racing Team RéPaRé maakt ook haar debuut. Met een paarse Mercedes Unimog is het de enige in de categorie van Kleine Trucks. Ik zeg: Uitrijden en meenemen die bokaal! Aan enthousiame ontbreekt het niet bij Dennis van der Kraats, Bart Nauta en Kevin Knijn. Twee laatstgenoemden moeten zullen elkaar de komende week moeten afwisselen. toen de rolkooi geprepareerd was bleek de derde stoel niet meer terug te kunnen worden geplaatst in het midden van de compacte cabine. Van der Kraats heeft het stuur in handen en zal de contante factor zijn de komende week.

15. Team De Graaf

Op de vijftiende plek eindigde vader en zoon De Graaf. Samen met monteur Luuk Schevers lonkt de komende week een bijzonder avontuur. In een robuuste MAN Kat mag de zestiger Rene de Graaf zijn debuut maken. Hoe vet is dat? En dan ga je zo’n pittig avontuur aan met zoon Daan naast je. Ik heb er nu al een zwak voor. Ok, verwacht geen topprestaies qua klassement, maar als deze mannen volgende week over de finishlijn weten te komen is dat een Rallytrucks podcast waard.


16. Expeditievoertuigen Rallyteam

Dan hebben we nog één truck te gaan. Iemand moet de laatste zijn, maar deze is wel erg onverwacht. De vervelende eer viel vandaag Hugo Kupper, Jeroen Heinhuis en Sofian Brinksma te beurt. Het Expeditievoertuigen Rallyteam is dan ook de pechvogel van de dag. Een falend bandenaflaatsysteem was de oorzaak van maarliefst twee lekke banden. Tsja, dat is bizar op een afstand van negen kilometer. Het tijdsverlies en de laatse plek in de proloog is daarmee verklaart. Gelukkig bepaald de uitslag van vandaag slechts de startvolgorde etappe op maandag. Rijder Kupper kennende zal hij morgen zijn stinkende best doen om van achteruit rap op te schuiven naar voren.

Maandag 136 kilometer proef

Deze maandag gaat het spel pas echt op de wagen. Met een proef over 136 kilometer zullen de kaarten serieuzer geschut worden. De proloog viel ten prooi aan Rally Team Dust Warriors. Morgen zijn zij de prooi. Van Groningen zal daar niet van wakker liggen. Reken er maar op dat hij en z’n team ook morgen meteen verschil willen maken. En aan rijk rekenene doet hij niet. Het staat immers duidelijk op zijn truck geschreven: “It ain’t over till the fat lady sings”